Poradnik mamy

Mleko w diecie Twojego dziecka – fakty i mity

12:31:00,0 Komentarze


Mleko, jak i wiele innych produktów spożywczych, stało się ostatnio tematem wielu dyskusji. Uważa się, że jego regularne spożywanie przez dzieci może wywoływać u nich reakcję alergiczną bądź ze względu na zawarty w nim tłuszcz nadwagę lub otyłość. Warto więc się zastanowić, czy słynna reklama „Pij mleko, będziesz wielki” ma odzwierciedlenie w rzeczywistości.


Specjaliści twierdzą, że mleko oraz jego przetwory powinny stanowić nieodłączny element diety dziecka. Okres intensywnego wzrostu młodego człowieka wymaga codziennego spożycia mleka krowiego oraz jego pochodnych ze względu na ich wysoką wartość odżywczą. Stanowi ono również źródło dobrze przyswajalnych składników niezbędnych do prawidłowego rozwoju, tj. wapń. Jest on składnikiem budulcowym kości, zębów, jednym z czynników krzepliwości krwi, regulatorem czynności układu nerwowego, mięśniowego oraz aktywatorem enzymów. Prócz tego jest pierwiastkiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego. Zbyt mała podaż wapnia w diecie dziecka może skutkować rozwojem kości o słabej strukturze, których podatność na urazy i złamania będzie większa. Dodatkowo, mleko obfituje w antyoksydanty (witaminę E,A), koenzym Q10, kwas linolowy (CLA) oraz tak ważną witaminę D3.

 

Rola poszczególnych składników w żywieniu dzieci

Przeciwutleniacze (w tym także koenzym Q10) odpowiedzialne są za unieczynnienie wolnych rodników, które wywołują stany zapalne, a kwas linolowy należący do grupy niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych wpływa na prawidłową pracę mózgu. Witamina D3 znajduje swoje zastosowanie w regulacji wchłaniania wapnia i fosforu w jelicie cienkim oraz odpowiada za prawidłowy przebieg mineralizacji kości i zębów. Oprócz tych wszystkich opisanych składników, w mleku i jego przetworach możemy także znaleźć takie pierwiastki jak sód, potas, magnez, żelazo, cynk, miedź, mangan oraz witaminy z grupy B i witaminę C.

 

Eliminacja mleka – moda czy konieczność?

Inaczej jednak wygląda sytuacja u dzieci, które wykazują nietolerancję na laktozę lub kazeinę – dwucukier i białko zawarte w mleku krowim i jego produktach. Szacuje się, że alergia na białka mleka jest główną przyczyną alergii pokarmowej w okresie niemowlęcym i wśród najmłodszych dzieci (do 3 roku życia). Zaleca się zatem, u osób ze zdiagnozowaną nietolerancją laktozy i alergią na białka mleka krowiego całkowite wyeliminowanie z diety mleka i jego produktów pochodnych i uzupełnienie niedoborów wynikających z jego wykluczenia innymi produktami, np. pochodzenia roślinnego. Jeśli jednak nie zauważyłaś u swojego dziecka żadnych objawów wynikających z nietolerancji bądź alergii na poszczególne składniki zawarte w mleku, a dodatkowo nie zostały one potwierdzone odpowiednią diagnozą, nie ma potrzeby eliminacji z codziennego jadłospisu mleka oraz jego produktów pochodnych.

Tłuszcz zawarty w żywności jest nie tylko źródłem energii. Stanowi także budulec błon komórkowych, decyduje o sprawności układu krążenia oraz systemu nerwowego i przede wszystkim jest wykorzystywany do budowy mózgu. Tłuszcz mlekowy, spożywany w odpowiednich ilościach zgodnych z zaleceniami żywieniowymi, nie stanowi żadnego zagrożenia w rozwoju u dzieci nadwagi bądź otyłości. Prawidłowo zbilansowana dieta bogata we wszystkie niezbędne składniki odżywcze oraz towarzysząca jej regularna aktywność fizyczna jest kluczem do prawidłowego rozwoju Twojego dziecka.

Jeśli potrzebujesz pomocy w ułożeniu prawidłowego planu żywienia dla siebie lub Twojego dziecka skorzystaj z pomocy programu dietetycznego Dietmap.

Przeczytaj także o:

0 komentarze: