Blog parentingowy

Dieta w ciąży 1 trymestr

października 01, 2019,0 Komentarze


O tym, że dieta w ciąży jest ważna nie trzeba nikogo przekonywać, zwłaszcza jeśli chodzi o 1 trymestr. W ciele kobiety rozwija się nowe życie, wykształcają się malutkie paluszki, oczka, nóżki, kształtuje się mózg. Potrzeba jednak wiele, aby ten proces przebiegał prawidłowo i nie chodzi tutaj tylko o jedzenie. Bo nie powinno się po prostu jeść, lecz jeść jak najlepiej. 

Dieta ciążowa to nic innego, jak plan odżywiana dostosowany do potrzeb dziecka jak i samej matki. Dzięki prawidłowej diecie istnieje prawdopodobieństwo, że dziecko przyjdzie na świat z prawidłową masą urodzeniową. Pamiętajmy, ze zarówno niedowaga, jak i nadwaga nie jest w tej kwestii pożądana. Dieta w ciąży pozwala również na zmniejszenie ryzyka wad rozwojowych u dziecka. Zabezpiecza również przed niebezpieczeństwem powikłań w ciąży, niedokrwistością czy stanem przedrzucawkowym. Może też zminimalizować nieprzyjemne obawy ciąży 1 trymestr tj. nudności, zmęczenie czy zaparcia. 

Dieta w ciąży 1 trymestr – zasady

1) Pamiętaj, że ważny jest każdy kęs – nudności nie idą w parze w apetytem. Warto jednak pamiętać, że liczy się każdy kęs, bo to jest okazja na dostarczenie maleństwu zdrowego pożywienia.

2) Wybieraj zdrowe kalorie – zdecydowanie należy przekładać jakość nad ilością kalorii. To naturalne, że kalorie zawarte w pełnoziarnistym pieczywie będą lepsze od tych zawartych w tłustym pąku. Dziecko skorzysta bardziej z kalorii zawartych w zdrowych, pożywnych produktach i takie należy wybierać. Naturalne też, że będzie to też korzystniejsze dla twojego ciała po porodzie. 

3) Nie głodź się – rezygnując z posiłku odbierasz go również swojemu przyszłemu dziecku. Maluszek potrzebuje systematycznego dostarczania substancji odżywczych, wszelkie przerwy są dla niego niekorzystne. Dlatego tak ważna jest również regularność spożywanych posiłków. 



4) Pamiętaj o dodatkowych kaloriach – w obiegu popularne jest powiedzenie że kobieta w ciąży powinna jeść za dwoje. Nie jest to do końca prawdą. Tak naprawdę wystarczy, żeby przyszła mama dostarczała w diecie o 300 kalorii więcej od wcześniejszego zapotrzebowania. W 1 trymestrze tak naprawdę nie trzeba zbyt dużo jeść, chyba, ze chce się nadrobić niedowagę sprzed ciąży. W 3 trymestrze, gdy dziecko jest większe można już potrzebować nawet do 500 kalorii więcej dziennie. Nie wpadajmy jednak w skrajność, w ciąży nie ma konieczności liczenia kolorii. Możemy to dowolnie regulować w oparciu o osiągane przyrosty podczas ciąży.

5) Dodatkowa dawka białka – Płód rozwija się dzięki białku. To aminokwasy, zawierają białko, a ponieważ dziecko szybko rośnie potrzebuje ich dużo. Staraj się więc spożywać codziennie 75 g białka, aby to osiągnąć warto w diecie wprowadzić 3 posiłki dziennie zawierające białko, w postaci mleka, sera, jogurtu, jajek, chudego mięsa. Ważne są zarówno białka pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego.

6) Pokarmy zawierające wapń – zaleca się nawet 4 dawki wapnia. Wapń potrzebny jest do budowy kości oraz zębów. Niezbędny jest też podczas rozwoju mięśni, serca oraz układu nerwowego czy krzepnięcia krwi. 

7) Pokarmy z witaminą C – 3 dawki Witamina C niezbędna jest do budowy tkanek czy procesów metabolicznych. Witamina C nie jest magazynowana w organizmie, dlatego należy ją stale dostarczać. Niezastąpione są przy tym owoce. 



8) Warzywa i owoce – tutaj chyba  tego nie należy komentować. Pomagają w zaparcia i wielu innych przypadłościach ciążowych.

9) Tłuszcze – 4 dawki dzienne, w 1 trymestrze spożycie tłuszczów może być mniejsze.

10) Unikaj nadmiaru soli – sól uznawana jest za głównego winowajcę, jeśli chodzi o magazynowanie wody, potrafi zatrzymać ja w organizmie, co prowadzi do obrzęków. Należy się raczej przejmować niedoborem sodu, niż soli. 

11) Uzupełniaj płyny – najlepsza jest do tego po prostu woda. Zaleca się picie ok. 8 szklanek płynów dziennie. Zapotrzebowanie na płyny nie musi być pokrywane tylko wodą. Wliczamy do tego również wypite mleko, soki, zupy czy przeciery. 

Warto stosować się do tych kliku zasad diety w ciąży 1 trymestr. To podstawa zdrowego żywienia, która jest tak bardzo ważna.

Przeczytaj także o: