Jak wzmocnić organizm po antybiotyku?

08:57:00,0 Komentarze


Nie zawsze organizm radzi sobie właściwie z chorobą, także w pewnych okolicznościach przyjmowanie antybiotyku jest koniecznością. Pozwala on na skuteczną walkę z chorobami o podłożu bakteryjnym. Niestety, mimo że antybiotyk zwalcza infekcję, powoduję też osłabienie organizmu i obniżenie odporności. Po skończonej kuracji należy więc wzmocnić organizm. Poniżej kilka sposobów jak wzmocnić organizm po antybiotyku i odzyskać pełnię zdrowia. Oto one.

Odbudowa flory bakteryjnej jelit

Przyjmowanie antybiotyku powoduje, że nie tylko niszczone są chorobotwórcze bakterie, ale również te, które są pożyteczne dla naszego organizmu. Antybiotyk niestety nie jest w stanie rozpoznać, które bakterie są niszczone i niszczy wszystkie – dobre i złe. Zakłócana jest więc równowaga biologiczna flory jelitowej, co może skutkować pojawieniem się różnych niekorzystnych reakcji ze strony organizmu tj. biegunek, zaparć czy zaburzeń procesu wchłaniania pokarmów. Po antybiotykoterapii konieczne jest przywrócenie optymalnego poziomu pożytecznych bakterii. Lekarze polecają przyjmowanie probiotyków razem z antybiotykami, jednak wyniszczenie organizmu może być tak duże, że konieczne jest ich dalsze przyjmowanie po antybiotyku, aby odbudować florę bateryjną. Optymalny poziom dobrych bakterii jest niezbędny dla prawidłowej pracy układu immunologicznego oraz właściwej obrony organizmu przed wirusami i bakteriami. W celu wzmocnienia organizmu należy przyjmować probiotyki. Możemy je przyjmować w formie kapsułek, proszków itp. produktów aptecznych bądź korzystać z naturalnych probiotyków zawartych w jogurtach, kefirach czy kiszonkach. Poleca się też przyjmowanie prebiotyków oraz synbiotyów.


Witaminy na wzmocnienie organizmu

Konieczne jest również przyjmowanie witamin. Mało kto wie, że w czasie choroby powinno się zrezygnować z suplementacji witaminami. Witaminy przyjmowane podczas infekcji mogą tylko utrudnić walkę z bateriami, stanowiąc dla nich idealną pożywkę. Witaminy powinny być przyjmowane dopiero po zakończeniu antybiotykoterapii. Poleca się przyjmowanie w szczególności witaminy C. Witamina C wspiera działanie naczyń krwionośnych, dlatego wirusom jest trudniej dostać się do organizmu. Naturalnie znajduje się w owocach cytrusowych, brokułach, papryce czy natce pietruszki. Ważny jest również cynk oraz witamina A i E. Maluchom, które mają osłabiony apetyt po chorobie, warto kupić witaminy dla dzieci, które ze względu na konsystencję czy smak będą lepiej tolerowane przez dziecko niż warzywa.

Dobroczynne tłuszcze

Zachować optymalny poziom dobroczynnych bakterii w jelitach pomogą także nienasycone kwasy tłuszczowe. Należy pamiętać o uzupełnianiu codziennej diety w tłuste ryby morskie, nasiona chia orzechy. Można też wybrać suplementy diety, które dostarczą wysokiej jakości kwasy omega-3. Czasami jednak trudno namówić dziecko do zjedzenia wyżej wymienionych produktów. Dobrze sprawdza się więc tran dla dzieci, który dostępny jest w różnych wersjach smakowych. Dziecko dużo łatwiej przyzwyczaja się do smaku ryb.

Odpoczynek

Po chorobie warto zapewnić sobie odpowiedni czas na regenerację. Odpoczynek jest niezwykle ważny. Zmęczenie i brak wystarczające ilości snu osłabia odporność. Niezwykle ważne są również spacery. Pozwalają one na dotlenienie organizmu. Nie można też zapomnieć o nawyku częstego picia wody, aby oczyszczać się z toksyn.

Przeczytaj także o:

0 komentarze: